dinsdag 12 mei 2009

Dag 2: Over Lika en Rösjöskolan (deel 2)

Een prachtige wandeling in het zonnetje bracht ons bij het universiteitsgebouw Royal Insitute of Technology. Een indrukwekkende architectuur van oud en nieuw bracht ons in verwondering en verbazing. De schoolbibliotheek is van origine buiten geplaatst op een binnenplaats omcirkelt door oude gebouwen gebouwd in 1917, maar dan nu wel met een dak boven het oude plein. Werkelijk zeer indrukwekkend!



We kregen hier een vijftal presentaties die allemaal rondom het LIKA project worden uitgevoerd. Het begon met een algemene introductie door Frederik (projectleider) die als achtergrondinformatie vertelde dat het een samenwerkingsverband is van vier onderwijsinstellingen, namelijk het Royal Institute of Technology, de University of Stockholm, de Royal College of Music in Stockholm en de Swedish school of Health and Science.



LIKA staat voor het proces van Leren, Informatie, Communicatie (in het Zweeds schrijf je dat met een K!) en Administratie. Het project is in 2006 gestart en duurt tot en met 2011. Ze hopen daarna door te gaan zonder dat je nog van een project hoeft te spreken, maar dat de opbrengsten zijn geïntegreerd in het onderwijs. Er nemen 20.000 docenten deel aan het project vanuit het primair en voortgezet onderwijs.

Het LIKA project streeft drie doelen na, namelijk 1) het introduceren van digitale geletterdheid en competentie als een progressief onderdeel van courses en onderwijsprogramma's, 2) het versterken van actualiteit, relevantie en kwaliteit van de Pabo's op de lange termijn en 3) het op natuurlijke wijze integreren van ICT in het onderwijs.

In deze presentatie werd het pijnlijk duidelijk verteld dat tegenwoordig slechts 1 van de 10 studenten aangeeft ICT in zijn onderwijs te kunnen gebruiken. Bovendien voelt de helft van alle leerkrachten zich ICT incompetent. Het LIKA project wil niet alleen verandering brengen bij individuele leerkrachten, maar binnen de gehele onderwijsstructuur en het nationale curriculum. In de toekomst is het de hoop dat leerkrachten ICT vaardig zijn in hun onderwijs en daarnaast dat er goede didactische voorbeelden zijn van digitale content om studenten en leerlingen te ondersteunen in hun onderwijs.

De tweede presentatie werd gegeven door Eva (van de Swedish school of Health and Science) waarin zij de praktische uitwerking van het project toelichtte in cursussen die haar school aanbiedt. Zij hebben dat behoorlijk gedetailleerd uitgewerkt door naar het totale cursusaanbod te kijken en vervolgens te bepalen in welke cursussen ICT onderdelen geïntegreerd kunnen worden. Het kan zo zijn dat in het eerste jaar bij gymnastiek het maken van videofilmpjes aan bod komt. In het tweede jaar wordt videobewerking gebruikt binnen lessen, evenals achtergrondkennis over mediawijsheid. In het derde jaar wordt er tot slotte binnen andere vakken gekeken welke didactische werkvormen mogelijk zijn dankzij videomateriaal. Zo komt video als onderwerp in allerlei vakken en toepassingen naar voren. Haar school maakt voor het curriculum onderscheid tussen digitale, technische, didactische en theoretische competentie. Als een rode draad zijn allerlei ICT tools en onderwerpen verwoven met andere vakken in het totale cursusaanbod, niet als los vak. Zowel Kesteren als Zuiderman is hier zeer enthousiast over en het geeft nieuwe inzichten over hoe ICT op een Pabo aangeboden kan worden. Wij zijn in NL vooral gewend om in de vorm van losstaande projecten te werken die na afronding geen vervolg meer krijgen en uitsterven...

Vanaf 10.40 uur waren er een drietal presentaties door Karin (wiskundeleerkracht op de Pabo), Anders (ingineur) en Odette (leerkracht Zweeds als tweede taal) die met allerlei voorbeeldlessen kwamen hoe zij ICT-toepassingen gebruiken in hun onderwijs. Bijvoorbeeld digitaal schoolbordgebruik waarbij digitale foto's en geometrische vormen werden gebruikt. Een ander aansprekend voorbeeld is dat een twaalftal Pabo-studenten doordeweeks via MSN (eigenlijk heet dit nu Microsoft Live Messenger, maar het is nog steeds dezelfde bagger) huiswerkbegeleiding geven aan basisschoolleerlingen van vier verschillende scholen op rekengebied. Tot slot was er binnen de ELO van de universiteit de mogelijkheid voor buitenlandse studenten om in het Zweeds te discussiëren via een forum. Hier ontstonden lange gespreksverslagen die door iedereen te volgen zijn. Odette kan niet aangeven dat studenten hogere leerresultaten verkregen, maar werden wel taalvaardiger in het Zweeds als hun tweede of derde taal.



Na al deze presentaties was het hoog tijd voor de lunch, perfect verzorgd met allerlei heerlijke salades en broodjes. Rond 12.00 uur vertrokken we met de groep van de Technische campus met de bus richting een lokale basisschool. Om 13.15 uur kwamen we aan bij deze Rösjöskolan in één van de buitenwijken van Stockholm. Een busreis met een overstap bracht ons bij een prachtig gelegen locatie van deze school.



We werden ontvangen door de Nederlandse SpecialNeedsTeacher Simone, die daarna het woord gaf aan Mikael. Hij gaf een uitvoerige uiteenzetting van de plek die deze school inneemt in Stockholm met daarbij de uitleg dat deze school gebruik heeft gemaakt van de opt-out-regeling waarbij ze wel autonoom zijn met een eigen bestuur en toch gebruik maken van overheidsgelden. De begroting ken een uitgavepost van 70 miljoen Kronen. Ruim 40 % van de scholieren is niets Zweeds. Ondanks dit gegeven boekte het tweede jaar de beste rekenresultaten in de omgeving. Een score waar Mikael zichtbaar trots op was.
De opleiding werd verdeeld in zes leeftijdsgroepen. Opmerkelijk was dat de scholieren die gebruik maken van speciaal onderwijs ook in deze school werden opgeleid en regelmatig gemengd met andere groepen programma's volgden. Een mooi voorbeeld hoe verschillende scholieren toch gebruik kunnen maken van elkaars curriculum.

De basisschool heeft 530 pupillen en 140 personeelsleden, waaronder een ict-docent, bibliothecaris en diverse onderwijsassistenten. Ook kenmerkt de school zich door een grote mate van betrokkenheid van de ouders en de omgeving. De school heeft op het gebied van ict diverse investeringen gedaan. Elk lokaal heeft een Activboard hangen. Er zijn drie laptopkarren met 12 laptops en een digitale camerakoffer met ongeveer 16 camera's.
De school heeft destijds een uitwisseling gehad met een andere basisschool waarbij de flipcharts voor de digitale borden gezamelijk werden verzamelend. Tenslotte lopen we gezamelijk de schoo rond waarbij menigeen onder de indruk is van de prettige sfeer van het gebouw en de ruimte in de omgevening. De kinderen die er dan nog zijn doen mee aan het programma van de naschools opvang.

Tenslotte wandelen we naar de bushalte waar Eva nog maar net de bus aan kan houden zodat we terug rijden naar Stockholm om in het hotel nog even aan dit verslag te werken. Die staat er nu inmiddels op waarna we naar de ijsbar wandelen. Jasje aan want dit wordt ongetwijfeld een 'coole' ervaring.

De foto's volgen vanavond.

1 opmerking:

  1. Lieve Jeroen/papa,
    Wij hebben geen Zweedse gehaktballetjes gegeten maar wel veel vis. Leuk dat we alles zo op de computer kunnen volgen! Met die verslaglegging van jullie zit het wel goed het ziet er naar uit dat jullie het daar wel naar je zin hebben. We zijn benieuwd naar de foto's van de ijsbar.
    We missen je wel hoor, en niet als kiespijn ;).

    Heel veel plezier verder!
    Kus Anneke, Fleur & Guido

    BeantwoordenVerwijderen