woensdag 13 mei 2009

Dag 3: Over de inhoud van de studiedag

Op deze prachtige woensdag vertrokken we met de hele reisgroep naar het Scandic Hotel. Daar was voor de hele dag een vergaderzaal gehuurd zodat we ongestoord met elkaar konden discussiëren over onze ideeën voor de toekomst van het onderwijs en de Pabo's in het bijzonder. De dag begon met een inspirerende presentatie van Frans (Kennisnet) over de achterliggende gedachte van waarom we überhaupt moeten veranderen. Zijn slides staan hieronder weergegeven.




Na deze presentatie van Kennisnet te hebben gezien omtrent 'Samen deskundig met de Pabo' zijn de betrokkenen in tweetallen gaan discussiëren over de rol van de Pabo. Aan de hand van stellingen kwamen thema's aan de orde waar betrokkenen duidelijk feeling bij hadden. Dit waren stellingen zoals:
  • De Pabo moet rigoureus veranderen of ze worden binnen enkele jaren gesloten.

  • Als op Pabo's niet de kennis en kwaliteit aanwezig is om ICT een meer prominente plek te geven binnen de opleiding is dat verwijtbaar aan het management van de opleidingen.

  • ICT-gebruik in het onderwijs zal alleen toenemen als rendement en doelmatigheid beter zichtbaar wordt.

De discussie werd afgesloten met een presentatie van Frans waarbij de afsluitende foto's van de presentatie veelzeggend zijn ;-) Kesteren en Zuiderman besloten zoveel mogelijk kennis te vergaren en te delen door zich op te splitsen bij de volgende werkvorm waarbij in groepen van 4-5 personen aan de slag werd gegaan om een beeld te krijgen van de Pabo over 5 jaar, uitgaande van onze DROOMPABO!



Afbeelding 1. Ofwel: Ga zelf aan de slag!

Kesteren in het kort over zijn droompabo: "Deze Pabo werkt samen met basisscholen op basis van convernanten om op deze wijze de betrokkenheid te waarborgen door wederzijdse afhankelijkheid.ICT zal als vak niet meer bestaan. Vakdocenten integreren het mediagebruik op didactische wijze in hun specifieke vakken of thema's. De Pabo zelf kent specifieke computerruimtes waar studenten digitaal werk kunnen bewerken en opslaan. Een dergelijk digitaallab behoort ook tot de wensen."

Zuiderman in het kort over zijn droompabo: "Het is een open Pabo, met toegang en samenwerkingsverbanden voor allerlei actoren in de omgeving. Uitwisselen van bronnen, kennis, expertise, personeel moet mogelijk zijn. Waarom is een eerstejaars student afhankelijk van mij als docent ICT om aan de slag te gaan met het uitvoeren van digitale werkvormen? Kan hij die expertise niet elders vandaan halen, bijvoorbeeld bij andere opleidingen, een bibliotheek, mediacentrum, etc.? Het onderwijs van nu is te veel afhankelijk van tijd, locatie en bepaalde personen, wat niet altijd het meest toegankelijk is voor de student."

Na deze discussies volgde een heerlijke lunch en daarna werden de resultaten plenair besproken en vastgelegd als uitgangspunt voor een concreet aanvalsplan voor de toekomst. Kernwoorden hiervoor zijn Samenwerking: Stakeholders, Regionaal: Expertisecentrum, Landelijk: LOBO, Collega's ICT deskundiger.

Met deze eerste opzet gaan een aantal uit de groep de komende maanden aan de slag om een compleet Plan van Aanpak te krijgen om echt te proberen een verandering teweeg te brengen.

Na een korte pauze begonnen de flitspresentaties (vijf minuten per Pabo). Hierin was tijd om aan elkaar te laten zien waar we mee bezig zijn op onze Pabo's door echte ICT pareltjes uit te lichten. Dit was in het kader van het Kennisnet project Samen Deskundiger met Pabo's. Kesteren en Zuiderman mochten beginnen. Hieronder is een filmpje te zien van hun volledige presentatie. Helaas was er geen tijd om hier op de dag goede en voldoende aandacht aan te geven, dus hierbij nog de digitale herkansing...

Flitspresentatie Zweden from Don Zuiderman on Vimeo.



Andere flitspresentaties waren van o.a. Lizette, De Haagse Hogeschool, Fontys, Hogeschool Zuyd, IPabo, etc. Opvallende zaken in deze presentaties vonden wij het gebruik van open ELO's, digitale portfolio's voor studenten en enthousiasme van Pabo's over het gebruik van blogs en wiki's.

Hiermee werd de studiedag voor vandaag afgesloten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten