donderdag 14 mei 2009

Dag 4: Reportage vanuit Uppsala

We hebben nog een klein uurtje voordat we naar het restaurant vertrekken voor het avondeten. Met een beetje geluk krijgen we het meeste en belangrijkste nieuws van vandaag nog online.

Met de bus reden we in een uurtje naar Uppsala, waar we aankwamen bij het Child, Youth and Employment Office. We werden ontvangen door twee mensen die ook de hele dag met ons mee zijn gegaan als gids. Zij heten Hans-Eric en Marie Louisa. Daar kregen we in twee uur tijd twee presentaties. De eerste ging over Uppsala in het algemeen als stad en het Zweedse onderwijs. De presentatie hiervan staat hieronder weergegeven (klik op het icoontje rechtsboven voor "full screen"). Voor meer info over het Zweedse onderwijssysteem verwijzen wij naar de site Skolverket (in het Engels).

Uppsala City and the Municipality of Uppsala Presentation May 2009

De tweede presentatie ging over een project waarbij de Universitaire studenten vanuit verschillende opleidingen worden ingezet om huiswerkbegeleiding te bieden aan basisschoolleerlingen via Windows Live Messenger. Dit was erg vergelijkbaar met één van de LIKA-projecten waarover we dinsdag hebben gehoord. Ook hierbij gold het specifiek voor rekenonderwijs. Belangrijk detail: het doel van dit project was niet om de leerkracht te vervangen, maar om de ouder te vervangen die 's avonds vaak hun kinderen helpen bij huiswerk. Er is ook bewust voor gekozen om dit project compleet los van scholen en Pabo's op te zetten. De online coaches zijn niet specifiek didactisch onderlegd, maar wel kundig in hun eigen discipline. Via een Zweedse site is meer info hierover te krijgen, namelijk Hjälp med matteläxan. En voor iedereen die net als wij een beetje roestig zijn in het Zweeds, raden wij Ordbok aan :)

In de middag vertrokken we naar de Gottsunda/Treklangen school (primair onderwijs) waar we in de schoolkantine verwend werden met een heerlijke lunch, bestaande uit kippensoep, knäckebrød en salade. We bezochten deze school omdat deze school gebruik maakt van het Math Coachings Project zoals hierboven beschreven. Daarna gingen we de schoolaula in en werden wij gastvrij ontvangen met gezang.

Uppsala welkomslied from Don Zuiderman on Vimeo.



Na het zingen door de kinderen kregen we tijd om lessen bij te wonen en een rondleiding te krijgen door de school. Deze rondleiding werd geleid door een aantal leerlingen die ons in het Engels te woord stonden. Zij toonden onder andere hun werkzaamheden op het digibord, hun portfolio's en de verschillende werkruimtes. In het portfolio verzamelen de leerlingen werk waar ze zelf trots op zijn en deze zijn dus erg individueel. Ze leren een goede selectie te maken. Het beoordelen van de onderdelen gebeurd door het plaatsen van verschillend gekleurde hoedstickers (zie foto).



Opvallend vonden wij de bureautjes van alle leerlingen. Die zijn allemaal even hoog (behoorlijk hoog zelfs), waardoor de leerkracht niet hoeft te bukken. Alle stoelen zijn in hoogte verstelbaar, inclusief voetenbankje. Dit voorkomt veel gewip en een grote hoeveelheid aan verschillende stoelmaten. Erg handig!

Na de gezamenlijke afsluiting door de directrice kregen we koffie en donuts en vertrokken we voor een minirondleiding door de kern van het stadje. Daar zagen we een schitterende kerk (oorspronkelijk Rooms Katholiek, nu als Luthers-protestants in gebruik) en ruïnestenen uit de Middeleeuwen. We namen hier afscheid van Hans-Eric en Marie Louisa en vertrokken met de bus terug naar het hotel in Stockholm. Tijdens het wachten door enkele files konden we mailen en internetten op de mobiele telefoon, omdat er een gratis WiFi netwerk in de bus zelf aanwezig was.



Nu is het bijna tijd om te vertrekken naar het restaurant. Het is dat we daar gaan evalueren met elkaar, anders ging Zuiderman bijna niet. Hij staat een beetje op instorten door oververmoeidheid door slaapgebrek... Nog eventjes en dan weer naar huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten